Ile czasu zajmuje pozycjonowanie strony internetowej? Praktycznie każda osoba, która prowadzi działalność internetową, zadaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest dobre pozycjonowanie oraz wszelkie inne działania w ramach SEO. Dzięki nim bowiem można znacząco zwiększyć zainteresowanie stroną i sprawić, że o wiele więcej użytkowników będzie ją odwiedzać, co oczywiście przekłada się na zysk dla firmy.

Niestety, niekiedy ten proces jest wyjątkowo czasochłonny. Dlaczego tak się dzieje? Ile trwa pozycjonowanie strony internetowej? Czy istnieje sposób na szybkie wypromowanie witryny? Kilka podstawowych informacji na ten temat można znaleźć w poniższym artykule.

Pozycjonowanie stron – jak to działa?

Ile czasu zajmuje pozycjonowanie strony internetowej?

Algorytm Google ocenia każdą stronę internetową i dobiera listę witryn tak, aby użytkownik, który wpisał daną frazę w wyszukiwarce, otrzymał najlepszy możliwy wynik. Algorytm nie jest w stanie merytorycznie ocenić treści, ale kierując się pewnymi wyznacznikami, klasyfikuje i wartościuje różne strony.

Pozycjonowanie stron i inne działania SEO próbuje sprawić, aby dana strona była oceniana lepiej i przez to znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwarki. Niestety, nie jest to proste zadanie, ponieważ zasada działania algorytmu jest tajna oraz wciąż się zmienia, więc agencje zajmujące się SEO muszą bez przerwy monitorować swoje działania i ulepszać narzędzia wykorzystywane do pozycjonowania.

Ile trwa pozycjonowanie stron internetowych?

Szybkość uzyskania dobrych wyników zależy od kilku kluczowych czynników. Wśród najważniejszych wyróżnić należy:

  • branża, w której działa firma: pozycjonowanie stron związanych z niektórymi branżami jest wyjątkowo trudne. Znaczenie ma również to, czy dana firma działa w całym kraju (lub również za granicą) czy w jednym regionie lub mieście.
  • historia pozycjonowanej strony: strony internetowe, które wcześniej nie cieszyły się zaufaniem wyszukiwarki Google, jest o wiele trudniej pozycjonować, zwłaszcza jeśli były to strona uznana np. za spam. Tego typu witryny bardzo długo „odzyskują” zaufanie, dlatego też warto zastanowić się nad tym, czy lepszym rozwiązaniem nie byłoby stworzenie nowej strony pod innym adresem lub odkupienie zaufanej strony, która nie jest już aktualizowana.
  • konkurencja: niestety, ale im popularniejsza jest dana branża, tym możemy się spodziewać większej konkurencji. Jeśli inne firmy świadczące podobne usługi również korzystają z pomocy specjalistów, o wiele trudniej będzie wypromować stronę, zwłaszcza jeśli frazy kluczowe są praktycznie takie same.
  • strategia SEO: istnieją różne strategie, które zorientowane są na różne cele. Niektóre mogą sprawić, że dana strona bardzo szybko znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania, ale i szybko spadnie lub straci zaufanie. Inne strategie działają wolniej, ale dają o wiele stabilniejszy wynik. Wszystko zależy od tego, co właściwie chcemy osiągnąć.
  • doświadczenie firmy pozycjonującej: nie bez znaczenia jest również sama agencja, która zajmuje się pozycjonowaniem naszej strony. Im lepsza i bardziej doświadczona agencja, tym pewniejsze będą wyniki, ale i większe koszty.

Pierwsze rezultaty – kiedy ich oczekiwać?

Zakładając, że dana firma chce profesjonalnie wypromować swoją stronę internetową i zbudować zaufanie do niej, zarówno wśród użytkowników, jak i algorytmu Google, to należy liczyć około sześciu miesięcy, żeby zobaczyć początkowe efekty pracy pozycjonerów. Mniej więcej po tym okresie udaje się umieścić w „top 10” frazy łatwe, czyli słowa kluczowe, które są mniej popularne. Efektów dotyczące fraz z poziomu średniego, można się spodziewać po mniej więcej dziewięciu miesiącach intensywnej pracy (obejmującej również działania na pozycjonowanej stronie internetowej).

Pozycjonowanie stron korzystających z fraz trudnych, czyli najpopularniejszych w danej branży, zajmuje jeszcze więcej czasu i jest uzależnione od działań konkurencji. Można przyjąć, że uzyskanie dobrych i stabilnych wyników w przypadku fraz trudnych zajmuje przynajmniej dwanaście miesięcy. Jednak warto w tym miejscu zaznaczyć, że pozycjonowanie stron związanych z frazami bardzo ogólnymi wymaga więcej niż dwanaście miesięcy (tyczy się to fraz takich jak „modne buty” itp.). Oczywiście warto również pamiętać o tym, że jeżeli dana strona otrzymała wcześniej upomnienie lub karę, jej pozycjonowanie może zająć o wiele więcej czasu i będzie dużo bardziej skomplikowane.

Świetny wynik – co dalej?

Jeżeli udało się wypromować daną stronę internetową i znajduje się ona w pierwszych wynikach w wyszukiwarce, nie wolno spoczywać na laurach, ale nieprzerwanie działać dalej. Zaprzestanie działań sprawi, że bardzo szybko strona spadnie w rankingu i będzie trzeba zaczynać wszystko od nowa. W utrzymaniu stabilnej pozycji przeszkadza konkurencja oraz sam algorytm Google. Ciągłe zmienianie i ulepszanie algorytmu może przyczynić się do zmniejszenia wartości niektórych stron, dlatego warto znaleźć agencję, z którą będzie można pracować przez wiele lat.