Jaka kostka brukowa na podjazd? Wbrew pozorom podjazd to bardzo ważny element każdego domu. Jego jakość oraz wygląd z pozoru mogą wydawać się sprawą drugorzędną. Jest  jednak niezwykle istotny z kilku ważnych powodów. Po pierwsze pozwala wygodnie umieścić samochód na posesji lub też wjechać nim do garażu. To związane jest jednak intensywną eksploatacją nawierzchni w czasie. Czasem nawet po kilka razy dziennie teren podjazdu przyjmuje na siebie nacisk samochodu i to bez względu na panujące warunki pogodowe. Choć kostka brukowa to nie jedyna opcja, to jest najczęściej stosowanym elementem przeznaczonym do utwardzenia terenu. Dlatego tak ważne jest, by jej dobór był w pełni profesjonalny i nie oznaczał dodatkowych kłopotów. Jaka kostka na podjazdy okaże się najlepsza i od czego tak naprawdę to zależy?

Ogólne zasady układania kostki brukowej

Jaka kostka brukowa na podjazd?

Kostkę brukową powinno dobierać się kolorem do elementu, który zdecydowanie się wyróżnia. Mogą to być np. kolory dominujące w otoczeniu lub też, które mają związek z jakimś miejscem – stylem elewacji budynku lub barwą wykończenia ścian, lub dachu. Innym ważnym aspektem jest to, w jakich celach kostka brukowa ma służyć. Ma utwardzić podłoże do tego stopnia, by nie tylko stworzyć bezpieczne dla samochodu warunki wjazdu, ale też zapewnić jego długoterminową stabilność. Jakie są więc te zasady, o których należy koniecznie pamiętać? Najważniejsza w wyborze kostki brukowej jest podbudówka oraz wykorzystane do niej materiały. Skutecznie zrobiona nie spowoduje zapadnięcia się terenu czy pojawienia się nierówności.

Drobnej kostki nie powinno wykorzystywać się do pokrycia powierzchni o sporych rozmiarach. Tak samo duża kostka nie będzie odpowiednia dla pomieszczeń o wąskiej i stosunkowo małej przestrzeni. W brukarstwie wiąże się to ze stratą. Wówczas trzeba docinać materiał, a resztki nie przydadzą się już do niczego. Jeśli chodzi o grubość, to jest to zależne od indywidualnych preferencji. Płyty ogrodowe czy kostki o grubości do 6 cm, a więc najcieńsze produkty wybiera się do miejsc o niskim natężeniu ruchu, jak w alejkach czy ścieżkach w ogrodzie przeznaczonych dla pieszych. Wjazd wymaga już zastosowania kostki o grubości minimum 6 cm. Kostki 8 cm i większe stosuje się już w przypadku pojazdów ciężarowych, gdzie ma miejsce dojazd do posesji, obsługa szambiarki itp. Kostka brukowa musi być odporna na zmienne warunki atmosferyczne oraz uszkodzenia mechaniczne, a przy tym jednocześnie łatwa w utrzymaniu w czystości. Podczas kładzenia kostki brukowej należy mieć na uwadze także odpowiednie nawodnienie i stopień nachylenia gruntu. Nawierzchnia podjazdu z reguły powinna odznaczać się spadkiem w graniach 2-3% wzdłuż i maksymalnie do 2% w poprzek jezdni.

Jaką kostkę brukową wybrać?

Kostka brukowa musi spełniać normy techniczne oraz odznaczać się parametrami, które bez problemu pozwolą jej na utrzymanie obciążenia pojazdu. Tak samo pożądane jest, by kostka posiadała odporność na działanie słońca czy mrozu. Kostki produkuje się w procesie wibroprasowania. Na skutek łączenia i prasowania się masy betonowej z kruszywem dochodzi do zagęszczenia się stworzonej mieszaniny, tak by posiadała wymaganą gęstość. Jeśli jej nie ma, to kostka będzie pękać, a na jej strukturze widoczne będą ślady po zarysowaniach, odpryski lub ubytki. Jeśli po przełamaniu masa betonu i kruszywo “załamie się” bez oporu to proces mieszania został przeprowadzony prawidłowo. Jeśli na ściankach zostaną widoczne ślady po kruszywie, to kostka nie ma wystarczającej gęstości. Jest więc krucha i brak jej dostatecznej wytrzymałości. Im wyższy parametr gęstości, tym lepszą odporność będzie posiadać.

Innym ważnym aspektem doboru kostki jest jej nasiąkliwość. Ten parametr jest szczególnie ważny w lecie, gdy w grę wchodzą wahania temperatur wraz z ulewnymi deszczami. Kostka wchłania wodę, a przez to spada jej żywotność. Gdy mija okres letni, kostka zacznie pękać na skutek wyporności zgromadzonej w niej wody i ujemnych temperatur. Sam mróz nie jest jednak szkodliwy i nie oddziałuje negatywnie na jakość jej pracy. Co można więc w takiej sytuacji zrobić? Warto w tym czasie zwracać baczną uwagę na wszelkie odpryski, pęknięcia czy zarysowania. Zwłaszcza jeśli są one efektem kończącego się sezonu zimowego. W ten sposób doszło do kilkunastokrotnego procesu rozmrażania i zamrażania nawierzchni kostki. O ile samo w sobie nie jest to groźne, to przy zgromadzonej wewnątrz wodzie stwarza to możliwości do złuszczenia się warstwy i bezpowrotnego wyrzucenia kostki.

Zobacz również:

Koszty zakupy kostki brukowej

Niezależnie od dobranego koloru czy typu, koszty nie zliczają się tylko i wyłącznie do jej zakupu. W praktyce to właśnie źle przeprowadzona podbudowa generuje w przyszłości większe wydatki. Do tego dochodzi jeszcze pokrycie zakupu materiałów, narzędzi oraz czasem nieprzewidziane wydatki. Koszt ułożenia kostki brukowej nie jest jednak stały. Narzędzia zawsze można wypożyczyć. Tonę piachu znajdziemy już za kilkanaście złotych, a tona łucznika to wydatek w okolicach 60 złotych. Kruszywa są najdroższym elementem podczas budowy podjazdu. Kostka brukowa generuje około 1/3 wszystkich wydatków. Standardową kostkę znajdziemy już za około 80 zł za metr kwadratowy, przy wariancie 4 cm. Betonowa kostka 6 cm to już wydatek około 100 złotych i 120 zł dla wariantu granitowego. Przy wykończeniu potrzebne są też obrzeża oraz krawężniki. Ich ułożenie to koszt mniej więcej 14 do 18 zł za metr.