Czym jest graphic recording i dlaczego wciąż zyskuje on popularność? Graphic recording nie jest jeszcze w Polsce bardzo popularny. Co więcej, wiele osób w ogóle o nim nie słyszało. Tymczasem w procesach motywacyjnych czy informacyjnych pełni on bardzo ważną rolę. Czym dokładnie jest graphic recording i dlaczego z pewnością będzie zyskiwać na popularności?
Przystępna wizualizacja
W sądach, na różnego rodzaju konferencjach czy seminariach często spotykamy osobę, która dokonuje zapisu całego spotkania lub rozprawy. Czasami zapis obejmuje każde słowo wypowiedziane na sali, czasem jest jedynie streszczeniem. Wyobraźmy sobie, że zamiast zapisu literalnego mamy do czynienia z zapisem wizualnym, graficznym. Ciekawe, prawda? Zamiast czytać długie elaboraty możemy za pomocą szybkiego spojrzenia dowiedzieć się, o czym traktowało dane spotkanie. Graphic recording to inaczej zapis wizualny, czyli przedstawienie sytuacji za pomocą rysunku i bardzo oszczędnego tekstu. Zapis ten ma za zadanie streścić najważniejsze kwestie poruszone na spotkaniu. Przypomina on nieco popularną w szkole mapę myśli, lecz nie jest to do końca to samo. Graphic recording jest bardzo przystępny, ponieważ dzięki niemu nie musimy wczytywać się w tekst, z którego następnie wyciągamy najważniejsze informacje.
Często „streszczenia” wcale nie są krótkie, dlatego w ogóle ich nie czytamy. Tymczasem dzięki nim możemy skupić się na słuchaniu wykładu czy konferencji, a nie notowaniu. Każdy, kto uczestniczył kiedykolwiek w ciekawym spotkaniu doskonale wie, że notowanie zajmuje mnóstwo czasu i często nie pozwala skupić się na tym, co naprawdę ważne. Tymczasem streszczenia spotkania wymagają wyciągania istotnych informacji, przez co ich opracowanie jest bardzo czasochłonne. Rozwiązaniem jest więc graphic recording. Pozwala on skupić się na treści wykładu czy konferencji, dzięki czemu możemy aktywnie w nich uczestniczyć. Co więcej, na jego opracowanie nie potrzebujemy zbyt wiele czasu. Właściwie wystarczy tylko rzucić okiem, aby poznać krótkie streszczenie spotkania. Krótkie, lecz bardzo treściwe i obfitujące w informacje.
Kim jest graphic recorder?
Osoba, która zajmuje się graphic recordingiem, to inaczej graphic recorder. Nazwa ta pochodzi z języka angielskiego i nie doczekała się jeszcze polskiego odpowiednika. Czasami możemy spotkać się po prostu z pojęciem grafika, jednak nie odzwierciedla ono pracy, jaką rzeczywiście wykonuje graphic recorder. Jego zadanie to nie narysowanie czegoś, a trafny dobór ilustracji i słów. Graphic recording ma być przede wszystkim użyteczny dla odbiorcy, a nie zaspokajać jego potrzeby estetyczne. Dlatego też graphic recorder to niekoniecznie osoba, która potrafi świetnie rysować i zna się na sztuce. Wręcz przeciwnie – rysunki wykonane przez graphic recordera często są bardzo amatorskie i niewiele mają wspólnego z prawdziwą sztuką. Nie muszą. Ich zadaniem jest dostarczenie ważnych informacji z punktu widzenia odbiorcy.
Dlatego graphic recorder musi przede wszystkim odpowiednio filtrować wszystko, co usłyszy. Dobrze, jeśli zna się na dziedzinie, o której traktuje dane spotkanie czy konferencja. Wtedy jest w stanie wyciągnąć jak najwięcej przydatnych informacji z ogólnego przekazu. Graphic recorder pracuje na sali, na której odbywają się spotkania. Nie notuje on niczego, a dopiero później sporządza ilustracje. Wręcz przeciwnie – robi to na miejscu, dzięki czemu uczestnicy spotkania mają dostęp do wizualizacji niemal od razu po zakończeniu wydarzenia.
Zobacz również:
Dlaczego graphic recording zyskuje na popularności?
Wiedząc już, czym jest graphic recording, nikogo nie dziwi, że staje się on coraz popularniejszy. Wizualizacja graficzna pozwala uświetnić spotkanie, a co więcej świadczy o profesjonalizmie organizatora. Z roku na rok coraz mniej czytamy – powodem jest zwykle notoryczny brak czasu na lekturę. Dlatego większość pracowników czy uczestników konferencji bardzo pozytywnie odbiera prezentację graficzną. Jeśli jest ona dobrze wykonana, to oddaje wszystko to, co istotne dla uczestników spotkania. Dobra prezentacja wizualna nie potrzebuje zbyt wiele słów, aby zrozumieć sens i przesłanie spotkania. Korzystają z niej chętnie duże korporacje czy też firmy organizujące szkolenia czy konferencje.
Niemniej jednak graphic recording nie jest jeszcze w Polsce bardzo popularny, pomimo korzyści, jakie przynosi zarówno uczestnikom, jak i organizatorom spotkania. Dlaczego? Głównym powodem jest fakt, iż brakuje osób, które zajmują się graphic recordingiem zawodowo lub chociażby amatorsko. Taka osoba musi bowiem wejść w skórę uczestników spotkania i wiedzieć, co powinna przedstawić na wizualizacji. Dla wielu artystów jest to zbyt trudne zadanie. Niemniej jednak graphic recording przyszedł do Polski stosunkowo niedawno. Możemy więc mieć nadzieję, że osoby utalentowane dopiero szlifują swoje umiejętności, aby móc je w przyszłości w efektywny sposób wykorzystać. Graphic recording, ze względu na przystępną formę, będzie bowiem coraz popularniejszy. Warunkiem jest jednak zainteresowanie tym niemalże już zawodem wśród artystów, psychologów, coachów.